Home
hajós munka
,
Random
WELCOME ON BOARD! - A HAJÓS MUNKÁRÓL
péntek, szeptember 11, 2015 / 9 Comments
Gondolom sokak fejében megfordult már a hajózás, ami
általában egy gigantikus óceánjáró valahol Amerika partjainál, kellemes
éghajlattal és két Piña coladával a kezünkben. Ha ezt az idilli képet nem is
tudom elmesélni, de a folyami hajós életről igen, így ha érdekel, hogy milyen
az élet a folyami hajón, milyen a munka, vagy éppen te is beleugranál, akkor
tarts velem :) A következőkben az én tapasztalataimból merítkezve szedtem össze az induláshoz szükséges infókat, hogy némi képet kaphassatok a hajós életről. Welcome on board!
Ahogy a legtöbb vendéglátós helyen, úgy itt is vannak
szezonok, méghozzá egy hosszabb (körülbelül március-november) és egy téli
szezon valamikor novembertől februárig (természetesen mindenhol változik, akár
hajónként is). Persze nem muszáj egy egész szezont lehúzni, lehet menni
helyettesítőként (relief) is, én is így voltam. Jelentkezni magánál a cégnél,
vagy különböző közvetítőirodákon keresztül lehet.
Mivel én közvetítőirodán keresztül mentem, így ezt
részletesebben el tudom mondani. Jelentkezés személyesen, nyelvi interjúval,
ami után lehet izgulni, hogy mikor hívnak (ugyanis sok hajó van, még több
melóval, mindenki megy szabadságra, így van lehetőség helyettesíteni). A közvetítésért
díjat számolnak fel, ez függ a hajón töltött időtől, 1 hónapra körülbelül 10-15.000
Ft, ha teljes szezonról beszélünk, akkor körülbelül 80.000 Ft.
Fontos úgy nekiállni, hogy van útlevél a kezünkben, ugyanis időt
spórolunk és nem kell kapkodni, ha tényleges ajánlatot kapunk. A
helyettesítésnél nagyon gyorsan pörögnek az események. Egyik nap hívhatnak és
másnap már a hajón lehetsz (megtörtént eset). Sok esetben az „anyacég” is
interjúztat, csak hogy biztosak legyenek, hogy meg tud mukkanni az ember lánya,
semmiképp sem egy gyilkolós nyelvvizsga elbeszélgetésről van szó.
Én szobalánynak mentem, ehhez sok esetben szükséges előzetes
gyakorlat, de ha nincs, akkor van lehetőség egy egynapos tanfolyamra. A tanfolyamon
8 óra alatt ledaráltak egy szemeszternyi anyagot, én személy szerint úgy
éreztem magam, mint akit megvertek, mert hihetetlen mennyiségű információt
kaptunk. A takarítás ugyebár nem porszívózásból és WC-sikálásból áll csupán.
A szerződés megkötése után szükség volt még egy banki
kivonatra, amin a bankszámla szám állt (nem mindenhol kérik, viszont ahol igen,
ott nem elég a postán érkezett számla), orvosi igazolás (hogy nem vagy gethás,
és nem fertőzöl végig egy teljes hajót), az említett útlevél és a jegyed, amit
repjegynél előre vásárol meg a cég, más esetben sokszor először saját költségen
lehet eljutni az adott helyre, amit később térítenek vissza (én így jártam,
ugyanis Pozsonyban szálltam fel a hajóra).
MUNKA
A crew fő részei a konyha, pincérek és bárosok, szobalányok/fiúk,
recepció és a matrózok. Mindennap dolgozni kell, ugyanis a turnusváltások
között nincs szabadidő: amelyik nap kipateroltuk az egyik turnust, aznap már
jön a következő. Napi 10-12, de van hogy 16 óra munka is van. Szabadnap nincs,
maximum szabadidő, ami néhány óra és attól függ, hogy hol melyik területen
dolgozunk.
SZOBALÁNYKODÁS
A.k.a housekeeping. A szobalányok nem csak az ágyakat vetik
be reggel és este, hanem mindent takarítanak, ami a hajón belül van. Reggeli és
esti szerviz van: a reggeli során nagy pucolás portörtléssel (minden zugot,
képkeret tetejét, szegélyt, stb), az ágy bevetése, fürdő takarítása – mosdókagyló, zuhanykabin,
WC) és végül porszívózás. Kabinonként 15-20 perc, mindennap van egy kis extra
job, néha kell hajtogatni valami finomságot törölközőből (elefánt, virág, kutya
– ami néha disznó :D). Az esti szerviz során kimarad a portörlés és a
porszívózás, és persze ilyenkor szépen előkészítjük az ágyakat a lefekvéshez.
Hajótól függően változnak a kitakarítandó kabinok, az én hajómon full house
esetén 16-17 kabin. Reggel 6 órai kezdés a side job-bal, ez a recepció körüli
és különböző közösségi helyek takarítását jelenti, ami beosztás szerint
működik, reggel a kabinok előtt, majd a kabinok után délben és az esti szerviz után
is. Ezenkívül a Crew folyosó takarítását is a housekeeping –team végzi. A reggeli
szerviznek délután 2-kor vége legkésőbb, ezután jön néhány óra szabadidő, és a
vacsora kezdésénél folytatódik a munka az esti szervízzel (ez 2-3 óra maximum).
Ha különleges este van (gála esték, Crew show stb.), akkor polírozással koronázzuk
meg az estét: a vendégek által elhasznált poharakat törölgetjük el közösen.
ÉLET A HAJÓN
Lényegében egy mozgó szállodáról beszélünk, a crew a legalsó
szinten 2 fős kabinokban van elszállásolva. Van egy közösségi hely, az ún. Crew
Messe, ahol van tv, társas, italautomata, hűtő és a reggeli mindig itt van: a
reggeliztető előkészít 2 féle reggelit (tojás, virsli, gofri, tejbegríz stb),
és a munka előtt itt lehet enni, természetesen a közös hűtőből is (szendvicshez
valók). Az ebéd és a vacsora egy órával a vendégek ebédje és vacsorája előtt
van (kivéve amikor nagyon korai az étkezés időpontja, ilyenkor a crew a
vendégek után eszik). Ugyanazt eszi a crew (másnap), mint a vendégek, 3-4 fogás, leves, desszert, saláták, minden
van.
Van egy elkerített dohányzóhely, valamint egy kisebb sundeck
napozóágyakkal, így lehet élvezni a napsütést és a tájat, ha van egy kis
szabadidőnk. Egyéb közösségi eseményekre pedig ott a Crew-Messe.
![]() |
valahol Romániában... |
A Crew show egy körülbelül 2 órás műsor, amiben a Crew
szerepel és adja elő a vendégeknek. Ének, tánc, standup comedy, bármi jöhet. A
hajónkon volt egy ún. Piraten-abend, vagyis kalózeste, amikor egy kalózos pólón
kívül laza (saját) ruhában lehettünk és nem uniformban. A takaróból hajót
hajtogattunk, a pincérek szemfedővel és némi sminkkel jártak (hegek, bajusz :)).
Az elutazás előtti második estén pedig van egy gála este, ahol bemutatkozik a
Crew a vendégkörnek: név szerint lehet szépségkirálynőket megszégyenítően
integetni.
Természetesen ha megáll a hajó, akkor ki lehet menni, és
felfedezni néhány új várost, ami talán a legjobban feltölti az embert!
VENDÉGEK
Őszintén és tömören: a vendégek 95%-a 70 és a halál között
van és majdnem hogy meghalni jön a hajóra. Lélegeztetőgépek, pelusok és
különböző járókeretek mind megszokottak. Az adott hajón van egy fő nyelv,
szerencsés, ha az ember beszéli, így a vendégekkel is el tud beszélgetni, ami
valljuk be nem utolsó dolog. A legfontosabb persze (mint minden vendéglátó
helyen), hogy a vendégnek mindig igaza van. A crew belőlük él, és a hajóhoz
híven 4-5-6 csillagos szállodai szolgáltatást kell nyújtania mindenkinek. Rendszerbe
van szedve minden, az uniformoktól kezdve a takarítási listáig a szobában
található set-upokon keresztül. Minden vendégnek ugyanolyan bánásmódban kell
részesülnie.
MOCSKOS ANYAGIAK
Gondolom a legizgalmasabb rész :) Van egy alapbér, ami fix
és a számlára érkezik (szobalányként bruttó 800 euró, de minden hajón más!),
ezenkívül van egy közös borravaló, amit a vendégek borítékban dobnak bele egy
erre kihelyezett dobozba, ez egyenlően van szétosztva (minden turnus után,
100-200 euró között). Valamint jön a kézbe kapott borravaló, amit személyesen a
vendégtől kapunk leginkább a szobalányok és a pincérek/bárosok vannak ebben a
szerencsés helyzetben. Ez teljesen változó, van aki 100 eurót hagy ott egy hét
után és van olyan, aki két darab 50 centet (no candy shop). Így 1500 euró körül
lehet keresni egy hónapban.
Amennyiben további kérdésetek van szívesen állok a
rendelkezésetekre! További posztok várhatóak úti beszámolókkal és némi
lelkibazdmegolással.
Related Posts
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Megérte egyébként? Egy hónap 1500 euró, szabadnap nélkül nem tűnik olyan soknak. Legalábbis amit szoktam hallani más külföldön élő barátaimtól, hogy mennyit keresnek.
VálaszTörlésSok cégnél van több fizetés, de több is a meló... Hát Mo.-n ennyi pénzt nem gyűjtök össze ilyen rövid idő alatt, így jó volt ebből a szempontból, de nagyon megterhelő volt :(
TörlésHú hát tényleg elég húzósnak tűnik. Bár gondolom az utazás miatt azért megérte. :) Esetleg lesz majd beszámoló arról is hogy merre jártál? :) bevallom engem ez jobban érdekel. :P
VálaszTörlésIgen, mindenképp tervezek! :) Csak sokan érdeklődtek, de majd jön utazós meg lelkibazdmegolós poszt :) ;)
TörlésAzta,hát bevallom, nekem nem érné meg, szabad napok nélkül meghalnék :) Kemény vagy!
VálaszTörlésErre a másfél hónapra elment, de nagy kitartás kellett hozzá. Köszönöm :)
TörlésSzia, tetszett, hogy ilyen szép és részletes leírást adtál a munkáról. Jó magam is hajózok.
VálaszTörlésAnnyit azért hadd tegyek hozzá a fizetésről. 'Azrail', nem az a fontos, hogy mennyit keresel, hanem, hogy mennyit tudsz félretenni. Amig Londonban elköltöd a fizetésed 4O%-át a megélhetésre, addig a hajón akár a 1OO%-át is félre teheted, mivel nincsenek kiadásaid.
Hú jó hogy találtam ezt a posztot:) most készülök kimenni én is. Én a KG International-on (http://kginternational.hu/) keresztül megyek ki. Már nagyon izgatott vagyok. Remélem bírni fogom. Így nem tűnik túl egyszerűnek, de dolgoztam már szállodában, attól nagyon nem különbözik ugye?
VálaszTörlésBiztosan kulonbozik, barmeg nem dolgoztam szarazfoldi szallodaban :) De tutira Jo lesz :)
Törlés