Home
hajós munka
,
Random
,
utazás
A HAJÓS MUNKA ELŐNYEI ÉS HÁTRÁNYAI
hétfő, augusztus 22, 2016 / No comments
Jó néhány poszt szólt már a hajós munkáról, de egy
pozitív-negatív mérleg még elfér melléjük (a beérkező levelekből legalábbis úgy
látszik, hogy sokakat megmozgat a vízen ringatózás a nap 24 órájában). Az
összes eddigi hajós tapasztalatomat egybevéve bő fél év van mögöttem, ami nem
sok, de pont elég arra, hogy még frisshúsként elmeséljem, hogy most hogy látom
a dolgokat. Másrészt pedig nem garantálom, hogy ezek ugyanúgy és ugyanolyan
mértékben igazak az óceáni hajókra, mivel ott (még) nem jártam (nincs is
tervben perpill).
Pénz és spórolás
Kár tagadni, de 99, 9%-ban a hajón dolgozók a pénz miatt
dolgoznak hajón, ez a legnagyobb motiváció. Az alapbér legrosszabb esetben is háromszorosa
a magyar minimálbérnek, de erre még jön az osztott borravaló (más helyeken fix
napi borravaló van, ami számlára jön) és a vendégektől kapott borravaló
(ezekkel szinte felér még egy fizetés mennyiségével). Külföldi munkák közül
talán ez az egyik legjobban spórolásra ajánlható munka: a hajón laksz, és bár a
kajára is vonnak le valamennyi pénzt, de azzal már nem kell foglalkoznod, mire
megkapod a számládra a fizetésedet. Szóval a kajád is megoldott a
munkahelyeden, csak a saját szórakoztatásodat és egyéb szükségleteidet kell
állnod.
A munkahelyre való utazást sok esetben állja a cég, valamint a szabadságolás
során is fizeti az utat (ahány cég, annyi szokás). Ezek általában a szezon végén
kerülnek megtérítésre, sikeres szezon esetében.
Utazhatsz
Külföldre mész, nem egy helyben laksz, minden nap más helyen
ébredhetsz. Akár több országba is eljuthatsz egy út alatt. Mivel te is ugyanoda
utazol, mint a vendégek, ezért te ingyen és bérmentve, méghozzá kajával,
szállással és fizetve mész utazni (nagyon pozitív szemlélet, haha). Ha még
mázlid is van, akkor van néhány szabad órád az adott városban, így körül tudsz
nézni, beleférhet egy kis városlátogatás, vagy shopping.
Nyelvgyakorlás
Jó hely, hiszen külföldi vendégek vannak, akikkel nem árt
kommunikálni, valamint a kollégák is több országból érkeztek. Bár az is igaz,
hogy rengeteg magyar dolgozik hajókon, ami megnehezíthetni a nyelvgyakorlást.
Ha valaki pedig nagyon szorgalmasnak és tettre késznek érzi magát, akkor akár
felszedhet egy másik nyelvet is.
Nemzetközi csapat
Ami lehet pozitív és negatív is. Én szeretem pozitív
oldalról megközelíteni, mert úgy gondolom, hogy kicsit toleránsabbak vagyunk,
ha international a csapat, de ettől függetlenül nagyobb lehet a súrlódások
száma, hiszen különböző kultúrák, szokások találkoznak.
Kevés szabadidő
Szabadnapokról nem beszélek, mert kevés cégnél van heti
szabadnap, tehát ez azt jelenti, hogy mindennap meló van. Az egyes melók
különböző beosztással működnek, szabadidőből lehetséges pár óra naponta. Nekem
körülbelül 4 órám van naponta, kivéve, ha délutáni „szolgálat” van, ilyenkor csak
2 óra, és egész napos meló.
Hajós időszámítás
Szabadnapok nincsenek ugyebár, de szabadságok vannak
(óceánon felejtős), a szezon alatt ez cégenként változó. Eddigi tapasztalataim
szerint van olyan, ahol a szezonban csupán egy kéthetes szabadság van (6-7 hónap
a szezon körülbelül, hajónként/cégenként változó), de van ahol 2-3 havonta van
szabadság (2-3 hét). Viszont szezonos szerződéssel a szezon csak addig tart,
ameddig, és utána hosszú téli szünet, ha valaki nem kíván dolgozni. Ez akár azt
is jelentheti, hogy novembertől márciusig az ember éli az életet és gazdálkodik
a megkeresett pénzéből. Aki munkamániás, annak persze van lehetősége téli
szezonra, karácsonyi utakra, vagy cégen belüli szervezett „partikra”, amik a
téli hónapokban vannak.
Ezt esszük-isszuk
Bár csodálatos küllemű, Instagram-gyanús étkek készülnek,
sajnos 99%-ban ezek hűtött, fagyasztott, mirelit „izék”. Minden tartósítva,
zsírosan-olajosan készül, amik finoman szólva sem éppen emésztőrendszer-barátok.
Van, ahol csak a sütik ehetőek (persze ezek is félig, vagy teljesen készen,
hűtve érkeznek), a kenyerek és társaik szintén a fagyasztóból kerülnek az
asztalra egy sütőt meglátogatva. Gyümölcs-zöldségek terén sem a nagymama
kertjéből idézhetőek fel a paradicsomok és társaik.
Az ivóvíz elvileg szűrt, de elég sokan esküsznek a bolti
ásványvízre. Zárójelben megjegyezném, hogy nagyon is szerencsések vagyunk a mi
kis magyar csapvizünkkel, mert ami itt folyik a csapokból, az még fürdéskor sem
olyan, amilyen otthon. Szárítja a bőrt, hajat.
Mosnak ránk
Még egy probléma, amit könnyen megoldhatunk. Mosóporra,
öblítőre nem kell költeni, és szerencsére szárítógép is van, így
gyorsprogrammal egy óra alatt frissen mosott ruháink vannak. Ugyanez elmondható
az ágyneműről is, valamint a törölközőkről (amit nem is kell hozni, hiszen van
külön crew-s részleg ezekre). Hja, és WC-papírért sem kell rohangálni a boltba,
és ugyanazt a popsikímélőt kapja, amit a vendégek :D
Lakhatás
Nem lesz álompalotád, kábé 12 négyzetméteren osztozol egy,
vagy két emberkével, sokszor emeleteságyas megoldással. Egy-egy szekrényrész
fejenként, néha polc, esetleg asztal is jár, a fürdő a beépített panelbódétól
kezdve a normál zuhanykabinos kivitelig megtalálható, persze max 2
négyzetméteren WC-vel és modókagylóval együtt.
Extra-szolgáltatások
Az újabb hajókon van konditerem, amit a crew tagjai is
igénybe vehetnek (bár szerintem 99%-ban a crew használja). Ezek nem túl nagyok:
néhány kardiógép, súlyzók, matracok, fitness-labda.
Elkerített crew-részleg a sundecken (naptetőn), amit sokszor
csak kijelölt dohányzóhelynek használnak, de tételezzük fel, hogy akár napozni
is lehet rajta (van, ahol medence is van a crew-nak).
A vendégek kirándulásain is részt lehet venni, persze csak
munkaidőn kívül.
A 21. században a wifi már nem kéne, hogy nagy szó legyen,
de a hajókon mégis az (eddigi tapasztalataim alapján). Nem kell torrenterősségű
netre számítani, egy szimpla hírvonal betöltés a Facebookon és
Viber-üzenetküldési lehetőség („örüljé’, hogy van”).
Me-time? Felejtsd el
A hajós közösség mindig mindenről tud és mindenhol ott van.
Nem azért, mert minden be van kamerázva (mert amúgy be van), hanem mert nincs olyan zuga a hajónak,
ahol az ember egyedül tudna lenni. Folyamatos kontaktusba van az ember a
vendégekkel, munkatársakkal, munkán kívül a szobában valakivel (kivéve, ha
mázlista és egyedül lakik), ezért ajánlatos kiszabadulni a hajóról. Ettől is
könnyű begolyózni.
Hajós depresszió
Ezt mostanában fogalmaztam meg magamnak, aztán
egy kollégám is helyeselt. A hajós munka eléggé ingerszegény, „annak tökéletes,
akinek amúgy otthon nincs élete”. Maga a
tény, hogy az ember nem tud egyben aludni egy kényelmeset, vagy hogy több
adagban dolgozza le az óráit (így folyamatos készültségben kell lennie) nem tud
kényelmet adni. Másrészt a hajón szinte semmi olyan izgalmas nem történik, ami
a kinti világban, bár sokan vannak, akiknek ez mégis hatalmas életszínvonal
(azok nem én vagyok). Egy idő után már a látogatott helyszíneken sem lesz semmi izgalmas, mert a legtöbb helyre már úgy megy az ember, hogy tudja mi vár rá: ott jó a kávé, itt lehet olcsón bevásárolni, stb. És bár nem csak kisvárosokba járunk, a nagyvárosokban az a 3-4 óra szabadidő másra nem elég, mint egy lájtos kiruccanásra. Szóval extrém extrovertált embereknek nem biztos, hogy ez a monoton munka kifizetődő lesz.
Related Posts
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése